25 Nederlandse partijen, waaronder Spar en Unilever, gaan gezamenlijk de ondervoeding in Afrika aanpakken. Ze zijn betrokken bij het project Initiative against Malnutrician (AIM). Tien projecten in Kenia en Zuid-Afrika omvatten de hele voedselketen van boer tot supermarkt. Het doel is dat in 2015 honderd miljoen mensen in Afrika niet meer lijden aan ondervoeding.
“Veel bedrijven zagen niet hoe die projecten winstgevend konden worden. Hoe zorg je dat producten betaalbaar zijn als de investeringkosten zo hoog zijn”, vertelt Marc van Ameringen, directeur van Gain die AIM coördineert, in NRC Next. De oplossing is samenwerking, zodat het risico wordt gespreid en kennis wordt gedeeld.
Zo wil supermarktketen Spar meer groente van Afrikaanse boeren afnemen. Spar heeft duizend supermarkten in Afrika en is daarom ideaal voor het bereiken van de armsten. Omdat de opslagplaatsen ver van de vestigingen liggen, is Spar begonnen om groenten bij lokale boeren af te nemen. Die moeten dan wel meer groente leveren. Hier kunnen landbouwdeskundigen van de Wageningen Universiteit bij helpen. Die kunnen zaden, microfinanciering en landbouwexperts leveren, waardoor boeren meer kunnen produceren.
De projecten krijgen geen subsidie, maar een lening tegen een gunstige rente via de Rabobank. Voor de projecten wordt de kennis van microkrediet en de introductie van mobiele telefonie in Afrika ingezet. “Dat leert ons hoe we een product moeten introduceren bij een groep consumenten die weinig te besteden heeft”, aldus Robert van der Heuvel, hoofd nieuwe bedrijfsontwikkeling bij DSM. “Als AIM over drie jaar niet uit de pilotfase is, is het niet rendabel”, aldus een woordvoerder van de Rabobank.
Reacties 0