De online retailmarkt in Nederland groeit tot 2030 met ruim zevenhonderd procent. Daarmee stijgen de online verkopen in de elektronica-, cosmetica-, food-, media-, mode- en huis- en tuinbranche van de huidige 5,2 naar ongeveer veertig miljard euro. Dat is ruim een derde van de totale retailmarkt van 117 miljard euro, blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.
"Er komt ongeveer 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt tien miljard euro weg uit de fysieke kassa", stelt David van der Does, partner van het adviesbureau. Met name sterke online spelers en grote internationale ketens profiteren van deze groei, concludeert hij uit een vergelijking van een selectie retailers, aan de hand van hun footprint en webshop.
"De footprint is een rangschikking van een tot tien op basis van de demografische ontwikkelingen, koopstromen en het aantal toeristen per postcode", legt Van der Does uit. "De webshop is gerangschikt op basis van criteria die onder meer door het panel van onderzoeksbureau GfK belangrijk worden gevonden."
Kleinere ketens worden 'dubbel geraakt' in die vergelijking, stelt Van der Does. "Ze hebben een minder sterke footprint - de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen - en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten", verklaart hij.
Het bureau adviseert retailers op tijd in te spelen op de veranderingen door 'winkels tijdig te sluiten, de winkeloppervlakten te verkleinen of meer in te zetten op kortlopende huurcontracten.' Daarbij moeten ze investeren in het online kanaal, door bijvoorbeeld met andere retailers platforms als virtuele winkelcentra te starten.
Uit het rapport blijken de media- en elektronicabranches relatief de meeste omzet uit de etailmarkt te verkrijgen. In totaal komt in 2030 respectievelijk 75 en 65 procent uit e-commerce activiteiten. De foodsector, waarvan in 2010 een procent van de omzet uit het online kanaal kwam, ziet het aandeel online verkopen in twintig jaar naar dertig procent groeien. De modebranche zet in 2030 veertig procent om uit online kanalen, de cosmeticasector 35 procent en de huis- en tuinbranche 25 procent.
"Over zulke cijfers valt natuurlijk altijd te discussiëren", weet Van der Does. Doordat het bureau cijfers van onder meer het CBS, visies van banken en vastgoedrapporten heeft meegenomen, is de indicatie echter 'goed genoeg', stelt hij. "Het correleert daarbij sterk met de berichten over retailers die het momenteel goed of juist minder goed doen. Ook sluit het aan bij veel hypothesen die wij vooraf hadden opgesteld."
'Online markt in 2030 verzevenvoudigd'
Gepubliceerd op 29 mei 2013 om 00:00
Reacties 0