'Funshoppen in select aantal plaatsen'

Heel veel plaatsen in Nederland moeten zich alleen nog concentreren op de dagelijkse boodschappen, plus die paar extra's. Dat zei voorzitter Jan Meerman van brancheorganisatie Inretail woensdag, tijdens de conferentie Detailhandel als strategie voor leefbaarheid in krimp- en anticipeergebieden.

"Niet zolang geleden was ik in Flevoland en vertelde iemand me dat hij van een bepaalde plaats dé modestad van Flevoland wil maken. Dan denk ik, niet doen, dat heeft totaal geen zin. Tenzij je een Johan Cruijffje bent", verwijst Meerman naar 'local heroes'.

"Welk gebied is kansrijk en welk gebied is dat juist niet, dat moet iedereen zich afvragen", stelt de voorzitter. En daar is moed voor nodig, constateert Meerman. "Durf gewoon 'nee' te zeggen. Te vaak zijn stakeholders nog in de ontkenningsfase. Is het in een bepaald winkelgebied aanmodderen en zijn de vooruitzichten slecht? Stoppen, per direct. Dat is ontzettend pijnlijk voor de lokale ondernemers, maar de situatie wordt er alleen maar slechter op. Neem beslissingen."

In de aanpak van de winkelleegstand  wordt vastgoedbeleggers vaak starheid verweten. Meerman ziet dat grote vastgoedbeleggers bereid zijn een bijdrage te leveren aan de noodzakelijke transitie. "Grote partijen willen bewegen. De groep daaronder doet nog niet mee, maar ook zij moeten moeilijke besluiten nemen."

De voorzitter van Inretail stelt verder 'ontzettend ongerust' te zijn. Hij voorziet dat dertig procent van het winkelbestand verdwijnt, 'en dan zitten krimpgebieden niet aan de positieve kant'. "In sommige gebieden verdwijnt meer dan de helft."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!