Banken moeten investeren in een back-upsysteem zodat consumenten ook kunnen blijven pinnen bij een storing. Daarvoor pleiten Detailhandel Nederland en BETA, de belangenvereniging van tankstations, donderdag in een persbericht. De twee partijen zullen dit standpunt ook op tafel leggen bij een hoorzitting in de Tweede Kamer, die vandaag plaatsvindt.
"Wij kunnen een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen", wijst de Amsterdamse winkelier Jacques Parson naar België. "Zij voerden enige tijd geleden het zogenaamde back-up systeem Tina in. Dit systeem werkt naar grote tevredenheid van winkeliers, klanten en banken.” Daarbij pinnen klanten bij een storing gewoon door, waarna de bedragen worden verwerkt als het reguliere systeem weer in de lucht is.
"Mensen die net hun auto bij de pomp hebben volgegooid willen helemaal niet lastiggevallen worden met betalingsapparatuur dat weigert", stelt Eric Lagendijk, beheerder van verschillende Rotterdamse tankstations, donderdag in De Telegraaf. Hun onbegrip wordt afgewenteld op de ondernemer, stelt hij. "De bereidheid van mensen om terug te komen slinkt daardoor ernstig."
Zijn klanten moeten nu nog een papieren machtiging invullen, omdat ze vaak te weinig contanten bij zich hebben. "Dat kost ontzettend veel werk en veroorzaakt ergernis. In de tussentijd ontstaan er files voor de pomp", schetst Lagendijk. Een back-upsysteem is dan ook onmisbaar, vindt hij. "We willen nou eenmaal iedereen aan het pinnen krijgen en contant geld terugbrengen. Maar als het op zekerheid aankomt, geven de banken niet thuis."
Het aantal pintransacties steeg vorig jaar naar 2,5 miljard transacties en een omzet van 84,3 miljard euro.
Reacties 0