‘Franchisers moeten samenwerking uitbreiden’

Franchisers moeten niet alleen horizontaal en verticaal samenwerken om de crisis te lijf te gaan, maar ook in de nieuwe vorm van platform samenwerking. Actief zijn in alle drie dimensies van dit zogenaamde 3D samenwerkingsmodel biedt nieuwe kansen aan filialen. Dit stelt Rabobank in zijn thema-update ‘Franchise’.

“Als omzetten en marges onder druk staan, is het van belang dat de hele keten op een transparante wijze samenwerkt”, meldt Rabobank. Volgens Rabobank zijn franchiseorganisaties nog te veel gefocust op horizontale samenwerking, zoals samenwerking binnen formules, inkoopcombinaties en binnen de organisaties zelf. Zij moeten echter ook aandacht besteden aan verticale samenwerking, aldus het rapport. Voorbeelden zijn betere samenwerking met leveranciers om tot meer wisselende collecties te komen, de klant betrekken bij productontwikkeling en samenwerking met beroemdheden, zoals H&M doet.

Daarnaast moeten franchiseorganisaties hun horizon verbreden door nieuwe samenwerkingsvormen aan te gaan. Platform samenwerking gaat dwars door alle sectoren en supply chains heen. Ook kunnen bijvoorbeeld vastgoedeigenaren, gemeenten en merkeigenaren bij de samenwerking worden betrokken. De meest bekende vorm van platform samenwerking is online. Voorbeelden zijn bol.com en wehkamp.nl die hun online platform ter beschikking stellen aan andere retailers.

Rabobank stelt dat er meer mogelijkheden zijn. “Denk aan samenwerking tussen vastgoedeigenaren, gemeente en retailers om een winkelgebied aantrekkelijker te maken. Dit kan leiden tot beter ‘branden’ van het winkelcentrum.” Andere vormen van samenwerking zijn het herschikken van formules rond een thema of het uitbreiden van een winkelcentrum met food en horeca. Ook op logistiek gebied kunnen franchiseorganisaties een slag maken. “Combineren van vervoersstromen geeft vollere vrachtwagens, lager kosten en minder milieubelasting."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!