Mud Jeans wil uitbreiden in Duitsland

Duurzaam kledingmerk Mud Jeans van mode-ondernemer Bert van Son wil flink uitbreiden in Duitsland. Het businessmodel ‘huur je spijkerbroek/lease a jeans’ slaat zo goed aan, dat Van Son met banken en investeerders in gesprek is voor groeikapitaal.

“Momenteel verkopen acht winkels in Nederland en 25 in Duitsland onze broeken. Duitsland is een stapje verder dan Nederland op duurzaam gebied. Daar wil ik honderd verkooppunten realiseren”, vertelt de eigenaar in tijdschrift Sprout.

Het Nederlandse Mud Jeans begon met een webshop. Mensen huren een broek van biologisch katoen en gaan daarvoor een contract aan. Ze betalen een instapbedrag van twintig euro per broek –een soort statiegeld - en een jaar lang betalen ze vijf euro per maand. Na dat jaar kunnen ze de broek terugsturen, omruilen of langer huren. Na bijbetaling van vier extra huurmaanden kan de broek worden afgedragen.

Bij inlevering van de afgedragen jeans krijgen de huurder het ‘statiegeld’ terug in de vorm van kortingsbonnen. Vijftig procent van de stof van versleten jeans wordt hergebruikt in nieuwe modellen. “Het is de bedoeling dat alle broeken bij ons terugkomen. Als een broek die terugkomt nog in goede staat is, dan verhuren we die weer", legt Van Son uit.

Voor de aangesloten winkels werkt het concept anders. Het kledingbedrijf betaalt de winkelier het instapbedrag van twintig euro en incasseert vervolgens vijf euro per maand bij de klant die de broek koopt. Na een jaar geldt hetzelfde traject als voor de consument die de broek rechtstreeks kocht bij Mud Jeans. Als de winkelier de broek heeft verkocht krijgt deze een nieuwe geleverd. “De winkeliers hebben daardoor minder marge , maar ze hebben ook geen inkooprisico”, meent Van Son.

De grote droom van Van Son is om uiteindelijk een miljoen ‘lease a jeans’ overeenkomst af te sluiten. “Daarmee kunnen we een half miljoen kilo katoen en vier biljoen liter water besparen. Dat is gigantisch.” Ook willen we andere producten gaan recyclen. “Misschien kunnen we dat ook doen met lakens, nog zo’n megamarkt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!