Veel kleine zelfstandigen in de grote winkelstraten hebben de afgelopen tien jaar plaatsgemaakt voor winkelketens. Het aantal zelfstandige ondernemers in die periode is afgenomen met 45 procent, terwijl de aanwezigheid van filialen steeg met een kwart. Dit blijkt uit een onderzoek van DTZ Zadelhoff.
Vooral het aantal modeketens is de afgelopen jaren op A1-winkellocaties flink toegenomen. Het aandeel vierkante meters van kledingwinkels steeg van 37 procent in 2003 naar 43 procent vorig jaar. Het onderzoek concludeert dat de winkelstraten in de binnenstad vaker producten bieden met een korte levenscyclus.
Fast fashion-ketens en soortgelijke formules moeten de trendgevoelige collectie snel verkopen, anders is het alweer verouderd. Ze kiezen voor A1-locaties om zich te verzekeren van voldoende passanten en zijn bereid de hoogste winkelhuurprijzen te betalen. “Winkels met een productassortiment dat langer meegaat trekken weg van het A1-winkelgebied, omdat de huur te hoog is”, aldus Cuno van Steenhoven, voorzitter van het dagelijks bestuur van DTZ Zadelhoff.
De branchering in het kernwinkelgebied is onderhevig aan voortdurende verandering. Nieuwe businessmodellen als fast fashion en online verkoop zorgen voor een ander uiterlijk van de winkelstraten. Zo trekken retailers van producten met een langere economische levensduur zoals huishoudelijke apparatuur naar de schil. De opkomst van ecommerce heeft ook grote gevolgen gehad voor de aanwezigheid van witgoed- en elecktronicawinkels, maar tevens voor boeken- en platenzaken.
Een andere factor die het winkelbeeld in de grote winkelstraten bepaalt, is de toegenomen vrije tijd van consumenten. Het aantal winkels in de sport- en spelbranche is de afgelopen tien jaar toegenomen. Er wordt vooral geshopt bij grote filialen van winkelketens. Tevens komen er meer winkels met persoonlijke verzorging bij. Het gaat dan om winkelketens die producten bieden met een hoge belevingswaarde. Zij zorgen voor extra concurrentie voor de traditionele drogisterijketens.
Reacties 0