RetailTrends 6: Opmars van lief!, duurzaamheid en Retail 4.0

Op de cover van het juninummer van RetailTrends oprichters en eigenaren John van den Herik en Yvonne Woudstra van lief! lifestyle. Van den Herik gaat tegenover Marissa Blijham in op onder meer het onverwachte succes van het merk, dat ondertussen ook een eigen magazine en lifestyle event heeft. “Sinds we onze blik hebben verruimd, is veel meer mogelijk", constateert hij.

In het zesde nummer de jaarlijkse Special Duurzaamheid, met onder andere de duurzaamheidsmanager Philip Chamberlain van C&A Europa aan het woord. Chamberlain spreekt met Pascal Kuipers over de afgebrande textielfabriek in Bangladesh, eind vorig jaar. Hij reisde meteen naar de rampplek om de hulpverlening op te zetten. Hij geeft aan dat de modeketen 'de wereld niet alleen' kan verbeteren. De incidenten benadrukken volgens hem de noodzaak voor een brede coalitie met ngo's, vakbonden en overheden.

In de Special Duurzaamheid ook aandacht voor de groei van bio en fairtrade, de retailer als obstakel in duurzame logistiek, de uitbreiding van WeCycle en wordt de voedingsindustrie tegen het licht gehouden naar aanleiding van recente voedselschandalen. Ondanks de reeks misstanden is voeding nog nooit zo veilig geweest, stelt Ceo Dick Boer van Ahold. Waar ligt de waarheid?

Ook de non-food branche heeft te maken met ondeugdelijke producten. Recalls kosten de het bedrijfsleven jaarlijks miljarden euro's. Maar retailers hoeven niet lijdzaam toe te zien wat fabrikanten zoal leveren. "Beschik je over de juiste informatie, op het juiste moment, dan minimaliseer je de kans op problemen en kosten rond een recall", zegt Maarten van der Dussen, managing director en mede-eigenaar van ProductIP. Het web-based platform maakt, onderhoudt en deelt technische dossiers.

Verder komt New Yorkse themawinkel Story aan bod in het juninummer. De retailformule opereert volgens oprichter Rachel Shechtman ‘honderd procent als een mediabedrijf’. “We vernieuwen ons complete aanbod om de vier tot acht weken", verklaart zij. Zo wordt in de winkel kruidenthee van het lokale merk T Salon verkocht, maar kunnen er ook yogalessen gevolgd worden.

We zijn op weg naar 'Retail 4.0 Integratie', stelt de visie van Rabobank in RetailTrends 6. Drie trends staan hierin centraal: verticale integratie, omnichannel en samenwerking. Retailers moeten hier met hun strategie op inspelen, door bijvoorbeeld een onderscheidende formule te ontwikkelen en het realiseren van de gewenste positionering.

“De retailmarkt heeft de afgelopen jaren stilgestaan", zegt Fred Eikelenboom, mede-eigenaar van retailbureau Han Snel. Maar positief denken is niet de oplossing, vindt hij. Retailers moeten meer aandacht besteden aan de oplossing voor de behoeften van de consument. "Veel spelers zijn nog steeds te veel bezig met elkaar, met landjepik en elkaar op prijs proberen af te troeven", zegt Eikelenboom.

Ook in RetailTrends 6:
- Food wil bastion van drogist beslechten
- De kracht van centrummanagement
- Meer doen met predictive analytics
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley en Sander van de Gevel
- De vaste rubrieken Retaild in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

RetailTrends verschijnt op vrijdag 7 juni. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!