Nederlandse detailhandel in Europese achterhoede

Met een omzetafname van drie procent in het eerste kwartaal scoort de Nederlandse detailhandel slechter dan andere landen van de Europese Unie. Vooral de non-foodsector laat het afweten, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

In de periode 2010-2012 kromp het verkoopvolume in Nederland met 5,3 procent, terwijl de gemiddelde krimp in de EU 0,4 procent bedroeg. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië liep het aantal verkochte artikelen in het eerste kwartaal sterker terug. Nederlandse winkeliers doen het al jaren slechter dan hun Europese collega’s.

Het consumentenvertrouwen in Nederland was in het eerste kwartaal van 2013 historisch laag, maar in veel andere EU-lidstaten was het vertrouwen soms nog lager. Een gebrek aan vertrouwen van consumenten kan de slechte prestaties van de Nederlandse detailhandel dus niet helemaal verklaren. Zo groeiden bijvoorbeeld de verkoopvolumes in Polen en Roemenië, ondanks een lager consumentenvertrouwen.

Kijk op onze Facebook-pagina voor een heldere grafiek van de omzetontwikkeling van het eerste kwartaal in 27 EU-landen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!