Coolblue is maandag op de Global E-commerce Summit uitgeroepen tot de tweede meest ondernemende webwinkel van Europa. De Nederlandse etailer zag het Franse Vestaire Collective als eerste van de in totaal negen genomineerden eindigen. Coolblue mocht als Nederlandse afvaardiging afreizen naar het congres in Barcelona, omdat het eind maart de Thuiswinkel Award voor beste webwinkel van het jaar won.
"Natuurlijk vinden we het mooi in de top van Europa te spelen," reageert Coolblue-directeur Pieter Zwart in een persbericht. Volgens een woordvoerder hecht de webwinkelketen echter meer waarde aan de Net Promotor Score (NPS). Die score wordt berekend aan de hand van de vraag of iemand het bedrijf zal aanraden bij bekenden.
Een tikkeltje teleurstelling was er wel bij de etailer. "Als je genomineerd bent, wil je winnen ook", stelt de woordvoerder. Vestaire Collective bleek op criteria als innovatie, originaliteit en ondernemerschap, beter te scoren. De jury prees vooral hun dynamische retourproces, dat kopers de mogelijkheid geeft hun aankoop direct weer te verkopen als het niet bevalt. Het Deense Unisport.dk eindigde achter Coolblue als derde.
Om de grensoverschrijdende online verkopen te stimuleren reikte mede-initiatiefnemer Ecommerce Europe dit jaar eveneens de Cross-Border Award uit. In die verkiezing eindige Asos boven Zalando en Amazon. De Multichannel Award, voor de organisatie die verschillende koop- en contactkanalen het effectiefst met elkaar weet te combineren, werd gewonnen door John Lewis. Marks & Spencer en Burberry eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats.
Reacties 0