Het aandeel van de zondag in de totale weekomzet van supermarkten komt over het afgelopen jaar uit op 2,33 procent. Dat heeft onderzoeksbureau GfK berekend op basis van cijfers tot en met het eerste kwartaal van dit jaar. Daarmee zorgt de zondag in totaal voor 769 miljoen van de 33 miljard euro jaaromzet, tegenover 734 miljoen euro over 2012.
"De stijging blijft enigszins achter bij de percentages die we eerder hebben gezien", zegt Joop Holla van GfK. Zo steeg de totale zondagsomzet van 480 miljoen in 2011 naar 734 miljoen euro vorig jaar (plus 53 procent). Verder blijkt dat 52,7 procent van de kopende huishoudens tot het eerste kwartaal van 2013 gemiddeld 6,4 keer per jaar op zondag boodschappen heeft gedaan. Als de cijfers over 2012 worden vergeleken met het jaar ervoor, blijkt het percentage kopende huishoudens op zondag omhoog te zijn gegaan van 40,5 naar 52,6 procent en het aantal bezoeken van 5,16 naar 6,18.
Het zondagsaandeel in de supermarktbestedingen van jonge alleenstaanden is met 5,2 procent het grootst. Gepensioneerden geven amper een procent van hun boodschappenbudget uit op zondag. "Maar ook bij ouderen zie je dat boodschappen doen op zondag steeds meer een gemeengoed wordt", stelt Holla. Verse maaltijd-pizza's worden relatief het vaakst op zondag gekocht; warme drank, koffiemelk en suiker het minst.
Verder blijken supermarkten in de drie grote steden en hun agglomeraties relatief veel omzet op zondag te behalen (4,94 procent). In het noorden is dat met 0,65 procent van de totale omzet het laagst. Deze verhouding zal door de wetswijziging omtrent de zondagsopenstelling de komende tijd veranderen, stelt Holla. "Ik verwacht een inhaalslag van de minder toeristische regio's", zegt hij. Daar mogen gemeenten er nu namelijk ook voor kiezen om supermarkten alle zondagen te openen, aangezien toeristische omvang niet langer bepalend is.
Reacties 0