Gevestigde belangen van supermarkten zetten een rem op de online ontwikkelingen in de branche. Dit stelt ING in zijn donderdag gepubliceerde Sectorvisie Supermarkten. Er zijn nog geen landelijk dekkende initiatieven en er zijn meer zelfstandige supermarktondernemers zonder webwinkel dan met.
De opkomst van internet in de foodbranche vertoont volgens ING interessante parallellen met de overgang vroeger van bediening naar zelfbediening. Het had grote invloed op de inrichting van winkels en de manier waarop klanten werden bediend en dat zal nu weer het geval zijn. Ook zal de invoering net als destijds fasegewijs gaan, maar wel sneller dan toen, voorziet ING.
Online boodschappen gaan voor een differentiatie in het winkelbestand zorgen. Naast de bestaande supermarkten, kleine winkels met basisproducten, stadswinkels, servicewinkels en discounters, worden aan dit rijtje nieuwe winkelformats als afhaalpunten en kluiswanden toegevoegd, aldus de financiële organisatie.
Grote struikelblok in het online gaan van supermarkten zijn de kosten van logistiek. Vooral in dunbevolkte gebieden zijn door de smalle marges in de branche de kosten voor bezorging te hoog. ING noemt Tesco als voorbeeld om relatief snel een landelijke dekking te creëren voor het doen van online boodschappen. Deze retailer heeft een hybride model waarbij de bezorging in stedelijke gebieden gaat via distributiecentra, daarnaast wordt in dunbevolkte gebieden order picken gecombineerd met afhalen in de winkel.
Reacties 0