'Retailsector op drempel van Retail 4.0'

De retailsector is na warenhuizen, zelfbediening en internet op weg naar de volgende fase in zijn elfduizend jaar lange geschiedenis. 'Retail 4.0 Integratie' is een evolutie waarin met name de technologische ontwikkeling vanuit de internetrevolutie op een hoger plan wordt gebracht. Dat stelt Jos Voss naar de visie van Rabobank dat in RetailTrends 6 is gepubliceerd.

Drie trends zijn van belang op weg naar Retail 4.0: verticale integratie, omnichannel en cooperation (samenwerking). "De supply chain is omgekeerd van aanbod- naar vraaggedreven", geeft Voss als voorbeeld bij de eerstgenoemde trend. Daardoor zullen meer partijen zich mengen in het gevecht om de consument, denkt hij. "Iedereen die relevantie heeft voor de consument kan retailen." Zo verwacht hij dat de trend dat producten en merken richting retail verschuiven zal doorzetten, terwijl ook internetbedrijven als Google vaker producten gaan aanbieden.

Doordat steeds meer partijen een omnichannelstrategie ontwikkelen, zal uiteindelijk een sanering van het online aanbod plaatsvinden, denkt Voss. Consumenten zullen zich vanwege tijdgebrek namelijk beperken tot relevante webshops. "Verder zullen niet alle aanbieders kunnen meekomen met de verdere technologische ontwikkeling en zal de consument de voorkeur geven aan de webwinkels die hier het beste in slagen", stelt hij.

Op het gebied van online/omnichannel kan platform samenwerking een uitkomst bieden voor retailers, stelt Voss. In die vorm van samenwerking ontwikkelt iemand een platform waarop anderen zich aan kunnen sluiten. "Samenwerking is goedkoper dan een op fusies en overnames gerichte groeistrategie", zegt Voss. "Bovendien kan zo de zelfstandigheid van de samenwerkende partijen in stand blijven."

Eerder: 'Samenwerking tussen retailers onvoldoende'

Lees de gehele visie van Jos Voss van Rabobank in het juninummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!