‘Online boodschappen geven verschuiving op winkelvloer’

Consumenten die online boodschappen aanschaffen bestellen bij voorkeur kruidenierswaren. Dit heeft blijvende effecten op de indeling van de winkelvloer. Dit stelt ING in de Sectorvisie Supermarkten.

ING baseert haar bevindingen onder meer op een consumentenonderzoek van Deloitte uit 2012. Ruim tachtig procent van de consumenten zegt in dit onderzoek de voorkeur te hebben voor lang houdbare voeding bij het online aanschaffen van boodschappen. Op de tweede plek staan drogisterij-artikelen met bijna zestig procent, op de voet gevolgd door zuivel.

Door de voorkeur voor kruidenierswaren is te verwachten dat verse producten die doorgaans nog bij de speciaalzaak liggen meer ruimte krijgen in de supermarkten. ING plaatst wel de kanttekening dat mensen die online boodschappen doen, naast de kruidenierswaren vaak ook versproducten bestellen.

Op het gebied van de online boodschappen heeft Albert Heijn in Nederland nog bijna het volledige marktaandeel in handen. De omzet van de grootste foodbedrijven in Nederland was in 2011 ruim vierhonderd miljoen euro en het marktaandeel van supermarkten hierin was zo’n vijftig procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!