Drie vragen over: De toekomst van internetlogistiek

Logistiek is een hot item voor webwinkels en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. De trends van 2012 op gebied van internetlogistiek kunnen nu alweer achterhaald zijn. In het jaarverslag ‘Internetlogistiek - de sleutel tot verdere e-commerce groei’ zette professor dr. Kees Jan Roodbergen de ontwikkelingen van vorig jaar op een rijtje. RetailNews blikt vooruit met drs. Tom Steffens, projectleider van het Dinalog project ‘Cross chain order fulfilment coördination for Internet Sales’ en stelde hem drie vragen.

In het rapport wordt in gegaan op de drie trends in 2012: multichannel, meer samenwerking en uitbreiding van het aantal afleveropties. Denkt u dat dit verder door zal zetten dit jaar?
“We zijn al halverwege 2013 en we zien nu al veel bewegingen bij de uitbreiding van het aantal afleveropties, maar nog geen consistentie daarin. Er is een aantal voorlopers die wel meerdere afleveropties aanbiedt. Een daarvan is Coolblue die hiervoor een award kreeg. Zij zeggen dat klanttevredenheid hun obsessie is en dat zie je ook duidelijk terug als het gaat om de afleveropties. Daarnaast won Nespresso vorig jaar een prijs voor haar logistieke organisatie. Zij hebben onder meer goede retour integraties. De hoop is dat het aantal webwinkels met meer afleveropties toeneemt. Het gaat allemaal wel heel snel, maar ik denk dat we pas in 2014 zien dat dit meer een consistente ervaring wordt voor de webconsument. Ook de andere twee trends, multichanneling en meer samenwerking, zetten dit jaar verder door.”

Denkt u dat er dit jaar ook trends bijkomen in de logistiek?
“Je ziet in de food-sector momenteel veel gebeuren, zoals verschillende afhaalpunten. De vraag was vorig jaar nog of afhaalpunten een doekje voor het bloeden zijn of een goede oplossing voor de last mile. Een goed voorbeeld van afhaalpunten is supermarktketen Albert Heijn met zevenhonderd afhaalpunten voor online warenhuis bol.com. Daarnaast heeft het een concept geïntroduceerd waarbij online gekochte producten door een medewerker worden uitgezocht en in de auto worden gezet. Tevens zijn onbemande afhaalpunten in opkomst.”

In de toekomstvisie wordt gesproken van virtuele winkelstraten. Verwacht u op korte termijn veel van deze platforms voor ecommerce?
“Je ziet het al ontstaan, zoals bijvoorbeeld Stad.nl. Maar ook wehkamp.nl en bol.com die als virtuele warenhuizen een platform bieden. Het biedt kleinere webshops de mogelijkheid om producten te verkopen onder de vlag van een bekend en vertrouwd e-retail merk. In deze gevallen blijft het wel een kwestie dat je voor elke website nog steeds een apart inlogaccount nodig heb en juist daar richten wij ons op met het project iLogical. Het gaat bij het informatieplatform verder om goede logistieke informatie, bijvoorbeeld communicatie over wensen van de consument met betrekking tot aflevertijden en locaties. Het heeft even tijd nodig om de hele markt mee te krijgen. Dat zien we ook bij ons project iLogical, waarbij we hard werken aan verdere uitwerking van het informatieplatform en specifiek de e-identity, waarbij consumenten maar een keer hoeven in te loggen voor meerdere webwinkels. Je ziet wel meer bewegingen de goede kant op, maar het is nog wel toekomstmuziek. Bij samenwerking is het altijd een kwestie van alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het gaat iedereen om zijn eigen business en over de schutting heen kijken is soms moeilijk. Door samenwerking krijg je verder stijging van de online verkoop en daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.”

Lees ook:
Coolblue wint zilver bij Europese webwinkelverkiezing
‘Sexy supply chain’ Nespresso wint logistieke webshop award
AH opent 700 afhaalpunten voor bol.com

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!