Retailers moeten zich veel flexibeler opstellen om de bewegende markt bij te kunnen houden. Dat zei oud-C1000-ceo Tom Heidman vorige week tijdens Retail Shock Londen, meldt de Levensmiddelenkrant. Als retailers niet drastisch veranderen, zal het Nederlandse winkellandschap na de zomer een kaalslag ondergaan. Volgens Heidman krijgen supermarkten momenteel ‘gratis omzetgroei’, wat ze een afwachtende houding geeft. “Het is echter zaak om snel en drastisch te veranderen.”
“Banken en investeerders willen een winstgevend businessmodel zien, maar bij veel winkels is dat nu niet het geval. Zonder een financiële impuls gaan velen het niet redden”, aldus Heidman. Hij voorspelt enorme veranderingen. “Er komt echt een slachting, een bloedbad. In middelgrote steden kan de leegstand oplopen tot dertig procent. Na de zomer gaan we het zien, want veel winkels verkeren nu al in financiële nood.”
Waar Heidman vooral in de modebranche veel faillissementen verwacht, krijgen ook supermarkten en fmcg-fabrikanten te maken met uitdagingen. Volgens hem is de tijd dat een keten vijf jaar met een formule kon doen voorbij. “Je moet constant schakelen en aanpassen. Ketens hebben goede, maar ook hele slechte winkels, daar moet wat mee gebeuren. Lidl groeit als kool en zal dankbaar in het gat duiken dat C1000 achterlaat. Jumbo en Albert Heijn gaan hier last van krijgen.”
Daarnaast zijn volgens Heidman gevestigde winkelketens die een online tak bouwen ten opzichte van nieuwe pure online spelers in het nadeel. “Zij hebben te veel winkels waar ze vanaf willen. Dat is een last. Ze moeten investeren in nieuwe systemen, maar ook de oude operatie vraagt geld. Je ziet dat gevestigde bedrijven krampachtig proberen vast te houden aan het oude. Het is echter zaak om snel en drastisch te veranderen.”
Ondanks de negatieve voorspellingen noemt Heidman de jaren die gaan komen interessant. Volgens hem zal cultuur in organisaties steeds belangrijker worden en is het verstandig om de mensen aan te trekken die deze cultuur kunnen bouwen. “Neem jonge mensen aan. Retail kent traditioneel veel alpha’s, trek beta’s aan. Analytisch vermogen wordt heel belangrijk.”
Oud-topman C1000: 'Retail moet drastisch anders'
Gepubliceerd op 9 juni 2013 om 00:00
Reacties 0