Het gebruik van incentives heeft geen invloed op de kwaliteit van online klantbeoordelingen. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, zo schrijft Fonk Online. Voor het onderzoek zijn spontane reviews van diensten en aankopen in Nederland vergeleken met reviews die zijn gestimuleerd met een beloning. Tussen de twee categorieën blijken geen afwijkingen voor te komen.
Volgens onderzoekers Peeter Verlegh en Lotte Willemsen maken consumenten steeds vaker gebruik van reviews bij hun aankoopbeslissingen. Hierdoor neemt ook de belangstelling voor de betrouwbaarheid van deze klantbeoordelingen toe.
In totaal zijn bijna zevenhonderd willekeurig geselecteerde reviews van Preferenso.nl geanalyseerd. Hierbij is gelet op de lengte van de beoordeling, tekstuele elementen als spelfouten en de diversiteit van de gebruikte argumenten. Ook is gekeken naar het gebruik van rationele argumenten, emotionele argumenten en expertise claims.
Beloningen hebben geen invloed op klantreviews
Gepubliceerd op 9 juni 2013 om 00:00
Reacties 0