In heel Europa staan banken en mobiele aanbieders op het punt mobiele en contactloze betaaloplossingen op de markt te brengen. Dat concludeert marktonderzoeker Berg Insight, meldt Emerce online. Volgens het bureau zal de Europese retail in vijf jaar tijd digitaliseren en zal het contactloos en mobiel betalen van 0,1 miljard euro vorig jaar groeien naar 45 miljard euro in 2017.
Zo maakte ING afgelopen week bekend dat het passen gaat produceren, waarmee betaald kan worden door enkel over de kassa te vegen, net zoals het inchecken bij het openbaar vervoer. Aan het eind van dit jaar hoopt de bank drie miljoen passen te hebben uitgeleverd. Andere grote banken zullen naar verwachting snel volgen.
Voor de mobiele betaalontwikkelingen in de winkel ziet telecomanalist Lars Kurkinen een fundamenteel probleem. Volgens hem voorzien PIN of NFC (contactloos) al in vrijwel alle behoeftes die consumenten aan de kassa hebben. Door bijvoorbeeld digitale spaarpunten en kortingsbonnen te sparen via pas of apps kan er wel meer toegevoegde waarde worden geleverd aan de kassa. “De winkelervaring voor, tijdens en na het afrekenen zal dan moeten worden verrijkt”, aldus Kurkinen.
Contactloos en mobiel betalen groeit snel
Gepubliceerd op 9 juni 2013 om 00:00
Reacties 0