Statiegeld op afgedankte kleding
Gepubliceerd op 11 juni 2013 om 00:00
H&M startte in februari al het kledingrecyclingproject. Klanten konden afgedankte kleding naar de H&M stores brengen. Voor elke kilo kleding doneerde de Zweedse retailer twee cent aan UNICEF. Tevens kregen klanten vijftien procent korting bij hun volgende bezoek aan de winkel. Op die manier haalde het bedrijf zeventigduizend kilo kleding op. Ook Gucci verkocht tweedehands artikelen per kilo in plaats van per stuk en Cees n co verkoopt zijn overhemden met statiegeld zodat klanten geld terug krijgen als ze artikelen retourneren.
Volgens Marieke Eyskoot, eigenaar van Talking Dress (een expertisebedrijf voor eerlijke kleding), krijgen kleine bedrijven door dit soort initiatieven beter de kans om duurzaam met kleding om te gaan. “Het maakt consumenten bewust van de Kilo Sale, statiegeld op overhemden en het leasen van spijkerbroeken”, aldus Eyskoot.
Reacties 0