Statiegeld op afgedankte kleding

Kledingmerken richten zich steeds meer op het recyclen en duurzaam gebruik van kleding. Op die manier willen ze zowel werken aan hun klantenbinding, als aan het feit dat duurzaamheid niet alleen in het productieproces zit, maar ook in de eigen portemonnee.

H&M startte in februari al het kledingrecyclingproject. Klanten konden afgedankte kleding naar de H&M stores brengen. Voor elke kilo kleding doneerde de Zweedse retailer twee cent aan UNICEF. Tevens kregen klanten vijftien procent korting bij hun volgende bezoek aan de winkel. Op die manier haalde het bedrijf zeventigduizend kilo kleding op. Ook Gucci verkocht tweedehands artikelen per kilo in plaats van per stuk en Cees n co verkoopt zijn overhemden met statiegeld zodat klanten geld terug krijgen als ze artikelen retourneren.

Volgens Marieke Eyskoot, eigenaar van Talking Dress (een expertisebedrijf voor eerlijke kleding), krijgen kleine bedrijven door dit soort initiatieven beter de kans om duurzaam met kleding om te gaan. “Het maakt consumenten bewust van de Kilo Sale, statiegeld op overhemden en het leasen van spijkerbroeken”, aldus Eyskoot.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!