63,7 procent van de consumenten heeft zijn koopgedrag in supermarkten aangepast aan de huidige economische situatie. Zo besteedt 53,6 procent minder aan impulsaankopen, terwijl 50,4 procent meer huismerken koopt. Dat blijkt uit de studie 'Today's European Shoppers' van SurveyLab onder 10.304 consument uit veertien landen, waaronder Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van PLMA, de belangenorganisatie van huismerkproducenten en -retailers.
45,5 procent van de consumenten is eerder geneigd huismerken te kopen dan vorig jaar. Daarbij kocht een derde van de respondenten recent voor het eerst een eigen merk in een productcategorie, waarin ze voorheen alleen merken van fabrikanten kochten. 87,3 procent van deze mensen gaf nadien de voorkeur aan het huismerk.
Consumenten krijgen in crisistijd hulp van supermarkten middels speciale aanbiedingen, vindt 64,3 procent van de ondervraagden. Ruim een derde ziet ook lagere prijzen voor A-merken, meer budgetmerken en een beter assortiment aan huismerken.
Verder zegt het grootste deel van de consumenten niet te stoppen met de aanschaf van huismerken als de economie straks weer aantrekt. Vier op de vijf mensen blijft ze kopen, terwijl 39,5 procent niet verwacht weer te gaan minderen op het eigen merk. Tot slot blijkt een goede prijs-kwaliteitverhouding voor 73 procent van de ondervraagden een reden om huismerken te kopen, gevolgd door 36,7 procent om de kwaliteit en 33,9 procent vanwege speciale kortingsacties.
Reacties 0