'Retail moet af van prijswapen'

Retailers hebben te weinig oog gehad voor de zoektocht van consumenten naar een oplossing voor hun behoeften. "Veel spelers zijn nog steeds te veel bezig met elkaar, met landjepik en elkaar op prijs proberen af te troeven", zegt Fred Eikelenboom, mede-eigenaar van retailbureau Han Snel, in het juninummer van RetailTrends.

In foodretail is bijvoorbeeld naar schatting 1,5 miljard euro weggespoeld aan kortingen, zegt hij. Uiteindelijk zorgt dat niet voor loyaliteit, maar is de consument alleen maar berekender geworden. "Prijs is dus niet de oplossing", stelt Eikelenboom. De shopper wil volgens hem liever 'het juiste product'. Dat product moet inspelen op zijn behoefte en op een vriendelijke, servicegerichte manier naar hem toekomen, stelt Eikelenboom.

Zo is er te weinig aandacht geweest voor wat de klant van de retailer verwacht en of het assortiment nog wel bij de klant aansluit. En draait het daar uiteindelijk om, stelt de retaildeskundige. "Betekenis geven aan hetgeen je doet of levert, zodat je echt wat betekent voor die shopper en de vragen waar hij mij zit voor hem oplost."

Daarom moeten retailers helder krijgen wat voor type aankopen consumenten doen en welke shopper journey ze daarvoor afleggen, stelt Eikelenboom. "Waar kun je met jouw product en de winkel de shopper raken?" Daarbij moet de retailer gebruikmaken van big data, omdat gegevens daarmee veel sneller inzichtelijk zijn, stelt hij. "Maar met die uitkomsten moet je dan wel wat doen. Het vereist veel sneller acteren, maar ook durf om dingen te veranderen."

Lees het hele interview met Fred Eikelenboom in RetailTrends 6. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!