ICI PARIS XL heeft het merk Pour Vous overgenomen. De formule wordt in september 2013 als zelfstandig merk geïntegreerd binnen moederconcern A.S. Watson. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt.
Pour Vous had vorig jaar vergaande overnamegesprekken met Douglas, maar later werd bekend dat A.S. Watson in de keten geïnteresseerd was. AS Watson wil Pour Vous als franchiseketen ontwikkelen, zodat de organisatie verschillende doelgroepen kan bestrijken, zegt regional managing director Leo Van Welij tegen RetailNews.
“We willen de beautymarkt zo volledig mogelijk afdekken. De 160 winkels van ICI PARIS XL zijn gericht op een jonger publiek, met nog twintig of dertig winkels erbij zitten we wel op een volledige distributie. We waren op zoek naar een ander format om verder te kunnen groeien, en met Pour Vous kunnen we ons richten op een andere doelgroep, de 'klassiek chique' consument", stelt Van Weij.
Van de zestig Pour Vous-winkels gaan er veertig met A.S. Watson mee. En dat betekent dat het concern als grootwinkelbedrijf nu te maken krijgt met zelfstandigen. Van Welij: "Voor zelfstandigen en voor ondernemers die werken onder de vlag van een kleinere keten, is het op dit moment een lastige mark. Maar met de ondersteuning die wij kunnen bieden, wordt ondernemen een stuk aantrekkelijker. In de nieuwe Pour Vous franchiseformule kunnen zij hun ondernemerskwaliteiten volop blijven etaleren."
"Zo bieden we de Pour Vous-ondernemers het schaalvoordeel om efficiënter zaken te kunnen doen en toch hun persoonlijke band met lokale klanten te behouden en verder uit te bouwen. De identiteit van de lokale Pour Vous-ondernemer blijft dus behouden, op de gevel van de Pour Vous-winkels komt altijd de naam van de eigenaar komt te staan.”
Om de overgang naar grootwinkelbedrijf A.S. Watson te versoepelen, is er een speciaal team opgezet dat zich met de Pour Vous-franchise zal gaan bezighouden. “Dat bestaat voor een belangrijk deel uit huidige Pour Vous-medewerkers, waaronder Pour Vous-directeur Paulien Ruiter.”
Maar er gaan wel dingen veranderen, zegt van Welij: “Het wordt een hardere franchise dan tot nu toe, absoluut. Dat vinden ondernemers van nature niet prettig, maar ze weten dat er geen andere mogelijkheid is. Alle Pour Vous-winkels krijgen daarnaast op termijn een nieuwe look & feel en worden op een nog hoger kwaliteitsniveau gebracht om beter aan te sluiten op de wensen van de veeleisende consument."
Beide merken vullen elkaar volgens Van Welij uitstekend aan. De schaalgrootte van de A.S. Watson-organisatie zorgt aan de 'achterkant' voor tal van voordelen op het gebied van inkoop, logistiek, IT en personeelsbeleid, waardoor lokale ondernemers nog ondernemender kunnen zijn. Volgens de managing director zijn de reacties van ondernemers die zich hebben aangesloten 'zonder uitzondering enthousiast'.
Reacties 0