38 procent van de consumenten wacht met shoppen tot modeketens uitverkoop houden. Winkeliers spelen daar met prijsacties op in om de consument te verleiden zijn budget juist bij hen te besteden. Deze zogenaamde 'race to the bottom' zorgt er echter voor dat het aantal faillissementen elkaar in een hoog tempo opvolgen. Dat staat in een sectorupdate van ABN Amro die vandaag is verschenen.
De prijzenoorlog die in de modebranche vroegtijdig is gestart, is een poging om het tij te keren, zegt sectorspecialist Michel Koster. "Winkeliers hebben een zware periode gehad in de afgelopen maanden", stelt hij. "Die uitverkoop moet lucht geven. Winkels zitten met veel te grote voorraden." Het prijswapen is door de marge die ingeleverd wordt echter niet lang vol te houden en gaat veel winkeliers de kop kosten, denkt hij.
Dat modewinkels in de hoek zitten waar de klappen vallen, is volgens Koster veelzeggend. Consumenten bezuinigen namelijk eerst op andere duurzame bestedingen, voordat ze minder kleding kopen, stelt hij. "Dat juist deze sector toch dergelijke forse volume- en omzetdalingen laat zien, zegt wat over de daling van het besteedbaar inkomen van consumenten."
Het CBS maakte maandag al melding van een toename van het aantal faillissementen in de detailhandel. In totaal gingen in mei 81 bedrijven op de fles, tegenover 69 een jaar eerder en 73 in april 2013. De faillissementsgraad loop in 2013 op tot 0,93 procent, verwacht Koster. Vorig jaar lag deze nog op 0,83 procent, in 2007 zelfs op 0,45 procent. Tachtig procent van de faillissementen dit jaar zal plaatsvinden in de non-foodbranche, denkt ABN Amro.
Klik hier om het hele rapport van ABN Amro te downloaden.
Lees ook: 'Retail moet af van prijswapen'
Reacties 0