IKEA is 's werelds meest duurzame retailer van 2013. Dat concludeert merkenadviesbureau Interbrand op basis van de duurzaamheidsprestatie en de perceptie van consumenten hierover.
Het Zweedse woonwarenhuis staat op de 33e positie in de top vijftig van best scorende groene merken wereldwijd. Waar verder ook ketens Starbucks, H&M, McDonald's en Zara in staan.
Fashionretailers H&M en Zara eindigden respectievelijk op plek 42 en 48. Kleding- en retailmerken worden volgens Interbrand 'meer dan ooit verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit en veiligheid van hun fabrieken wereldwijd'. H&M krijgt een hoge waardering vanwege het ondertekenen van een akkoord omtrent brand- en gebouwenveiligheid, terwijl Zara een milieuvriendelijke winkel heeft gebouwd in New York. De kledingmerken Adidas (15) en Nike (31) eindigden nog wel boven de traditionele moderetailers.
Toyota is net als vorig jaar tot het best scorende internationale groene merk uitgeroepen. Automerken Ford en Honda completeren de top drie. Opvallend is dat McDonald's (47) het grootste negatieve verschil heeft tussen de perceptie en daadwerkelijke prestatie op het gebied van duurzaamheid. Consumenten zien de fastfoodketen als een minder duurzame speler dan dat het eigenlijk is, stelt Interbrand.
Het juninummer van RetailTrends gaat met een special dieper in op duurzaamheid onder retailers. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
IKEA meest duurzame retailer
Gepubliceerd op 12 juni 2013 om 00:00
Reacties 0