De logistieke organisatie van webshops moet beter. Door de alsmaar groeiende e-commerce-sector is het belangrijk dat de logistieke organisatie op orde is. Dinalog, Thuiswinkel.org en de Rijksuniversiteit Groningen willen dit verbeteren. De drie partijen beginnen met een ‘position paper’, waarin ze acht aanbevelingen voor internetlogistiek aanvoeren.
In de paper komt een aantal aanbevelingen naar voren. Zo moeten er onder andere aflevervoorkeuren komen, vinden de partijen dat de wetgeving wat betreft afhaalpunten aangepast moeten worden, moet er een kennisplatform over cross-border e-commerce komen, net als een efficiënte grensoverschrijdende internetlogistiek.
Door dit soort oplossingen moeten webwinkels gemakkelijker huidige en toekomstige uitdagingen aan kunnen gaan. Momenteel is de logistiek nog niet optimaal gerealiseerd, maar brede concensus onder webwinkels, logistieke dienstverleners en andere partijen is nog niet gevonden.
De omzet van e-commerce steeg in 2012 tot zo’n tien miljard. Het aantal online shoppers steeg met vierhonderdduizend. Dit heeft voornamelijk de maken met de drie succesfactoren: gemak, snelheid en een ruimte keuze.
'Logistieke organisatie webwinkels moet beter'
Gepubliceerd op 12 juni 2013 om 00:00
Reacties 0