Supermarkten zagen hun omzet vorig jaar stijgen met 2,1 procent naar 33,7 miljard euro. In 2011 bedroeg de omzet nog 33 miljard euro, blijkt uit cijfers van branchekoepel CBL. Voor dit jaar wordt een omzetstijging verwacht van twee tot drie procent.
De consument maakt andere keuzes, doordat de koopkracht onder druk staat, stelt het CBL. Bijna twee derde let sterker op de prijzen. In totaal 57 procent van de consumenten houdt aanbiedingen scherper in de gaten bij het doen van boodschappen. Ook wordt vaker gekozen voor het huismerk (45 procent). De verandering in koopgedrag blijkt uit het onderzoek ‘ConsumentenTrends 2013’ die donderdag tijdens de CBL-bijeenkomst werd gepresenteerd.
Eten en drinken blijven hoog op het prioriteitenlijstje van de consument staan. Ruim twee derde heeft plezier in het doen van boodschappen en slechts elf procent bezuinigt hierop.
Ondanks de voedselschandalen van de afgelopen tijd, hebben consumenten nog steeds groot vertrouwen in de voedselveiligheid. “De experts zijn het erover eens: ons voedsel is veiliger dan ooit. Consumenten vertrouwen daar ook op”, aldus CBL-voorzitter Roetert in zijn speech. Ruim tachtig procent heeft vertrouwen in de veiligheid van voedsel.
Reacties 0