NS Stations begint in september met de mbo-opleiding stationsretail. Daarop leren studenten om te gaan met de specifieke dynamiek van retail op stations, zegt Annelies Leveling, directeur HR, tegen RetailNews.
Utrecht Centraal verwelkomt dagelijks bijvoorbeeld 200 duizend bezoekers. "Dat zijn er meer dan op de drukste dag op Schiphol", stelt zij. De reizigers verblijven gemiddeld zeven minuten op het station, weet Leveling. "Dat vergt een bepaalde snelheid en dynamiek van medewerkers." Daarbij wil het bedrijf dat het winkelpersoneel het verschil gaat maken door 'op een prettige manier de goede informatie te geven'.
De opleiding is vooral praktijkgericht, waardoor studenten veelvuldig in vijf verschillende formules gaan werken. Kiosk, De Broodzaak, Julia's, Burger King en HEMA vormen daarbij 'een mooie mix tussen food, non-food, franchise en eigen formules', stelt Leveling. "We willen de opleiding daarna snel doorzetten naar alle 22 formules uit ons portfolio", zegt zij. Lesuren vinden plaats op eigen seats2meet-locaties in Amersfoort en Den Bosch.
De mbo 3-opleiding moet verder als opstapje dienen naar andere functies in het bedrijf, stelt de directeur. In eerste instantie is de opleiding gericht op mensen die hun loopbaan willen beginnen in de retailwereld, maar NS Stations biedt hen ook doorgroeimogelijkheden. "Zo heb je voor het volgen van de conducteursopleiding een bepaald basisniveau nodig, waar deze nieuwe opleiding aan voldoet", zegt Leveling.
Reacties 0