EkoPlaza wil de komende jaren een kwart van haar winkels verplaatsen. “Door meer leegstand van winkelpanden in aanloopstraten, zijn we op sommige plekken wat geïsoleerd komen te zitten”, vertelt formulemanager Geert-Jan Smits aan RetailNews. De verplaatsing heeft volgens hem als bijkomend voordeel dat de vloeroppervlakte kan worden uitgebreid.
Momenteel heeft de biologische supermarktketen 63 vestigingen, waaronder 29 eigen winkels. De laatste supermarkt werd vorige week geopend in Utrecht. “Hier hebben we alle elementen samengebracht die eerder in andere winkels zijn uitgeprobeerd.” Het gaat om een lunchroom, een traiteur en een uitgebreide cosmetica-afdeling. “Deze winkel klopt als formule helemaal”, vindt de manager. Na de zomer start de retailer met een compleet nieuw broodconcept. “We willen iedereen het juiste brood kunnen bieden, vers afgebakken en prijstoegankelijk.”
De ambitie was om eind dit jaar op 75 EkoPlaza’s uit te komen. “Dat gaat niet lukken.” Volgens Smits is het belangrijk bij elke nieuwe vestiging goed te kijken naar de haalbaarheid. “We krijgen vaak aanvragen, maar eerst moet alles kloppen en dan pas komt er een winkel.” Daarbij gaat het niet alleen om een goede financiering, maar vooral om een goede locatie en de juiste grootte van het pand.
EkoPlaza maakt een flinke groei door en die gaat dit jaar het hardst. “De consument maakt meer bewuste keuzes. Dat is een proces waar de samenleving zich in bevindt.” De manager denkt dat het niet een op een te maken heeft met de voedselschandalen, maar hij ziet wel dat mensen meer belang hechten aan vertrouwd voedsel. Door deze verschuiving stijgt bij EkoPlaza het aantal nieuwe klanten.
Reacties 0