Reisbureaus moeten flink investeren, willen ze zowel in clicks als in bricks een belangrijke rol spelen. Dat zegt Sasja van As, sectormanager zakelijke dienstverlening bij ING, in Het Financieele Dagblad. Er moet vooral veel geld gestoken worden in ICT en beter opgeleid personeel om de twee kanalen succesvol te integreren, zegt zij.
Zo kan de fysieke winkel vooral ondersteuning bieden aan de consument die zich verloren voelt in het enorme internetaanbod, stelt Will van den Hoogen, directeur van D-Reizen. De reisbureauketen, die lange tijd in de etalage stond, denkt 'daar waar witte vlekken ontstaan' het huidige winkelbestand van 192 winkels te kunnen uitbreiden.
Volgens Van As is er dan ook ruimte voor grote servicegerichte merken, die 'vakantiebelevingen' aanbieden. Een tweede soort reisbureau die na de verzadiging van de markt overblijft is de zogenaamde lokale held, denkt zij. Dat zijn kleinere spelers die plaatselijke bekendheid genieten en tevens online aanwezig zijn. De laatste soort die overeind blijft zijn retailers die standaard en flexibele pakketreizen aanbieden en sterk online aanwezig zijn, zegt Van As.
Eerder: D-Reizen niet langer te koop
Reacties 0