'Modebranche terug naar twee uitverkoopperiodes'

De constante uitverkoop in de kledingbranche moet worden teruggebracht naar twee periodes per jaar. Dat stelt een groep middenstanders en modeproducenten, zo schrijft De Telegraaf. Momenteel kunnen retailers het hele jaar door kiezen voor sale, waardoor veel winkeliers in de problemen komen.

De huidige uitverkoop is door het slechte weer en de economische tegenwind dit jaar vroeger begonnen dan ooit. Ook worden de acties steeds verder uitgebreid en zijn de kortingspercentages steeds hoger. Volgens Jeanine van Eerd van de Van Eerd Fashion Group moeten er weer twee uitverkoopperiodes komen, waarvan één begint op 15 juni en één start op 15 december. “Zo wordt er onrust uit de markt genomen en kunnen winkeliers hun marges op peil houden. Ook voor de consument schept het duidelijkheid”, aldus Van Eerd.

Michel Koster, econoom bij ABN-AMRO vindt het niet vreemd dat de discussie nu oplaait. “De situatie in de kledingbranche is ernstig en er kunnen exeptionele maatregelen nodig zijn om het tij te keren.” Wel denkt Koster dat het initiatief van Van Eerd ‘volledig tegen de tijdsgeest van de regulering van verruiming ingaat’.

Ook in de ons omringende landen zijn de regels rondom uitverkoop niet waterdicht. Zo wordt de uitverkoop in België verbonden aan twee periodes, maar kan een winkelier altijd twee kledingstukken voor de prijs van één verkopen. In Frankrijk mag elke winkelier zelf zijn twee saleperiodes aanwijzen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!