Webwinkels die hun collectie in de uitverkoop doen, zien hun bezoekersaantallen dalen. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. Waar fysieke winkels tijdens de sales-periode hun klandizie zien groeien, loopt het verkeer bij online shops dan juist terug.
“Deze cijfers kunnen goed verklaard worden door het feit dat 53 procent van de consumenten tijdens de uitverkoop vooral voor fysieke winkels kiest om hun aankopen te doen”, aldus sectorbankier Michel Koster. Volgens hem grijpen steeds meer retailers terug naar het middel ‘uitverkoop’ om bezoekers en kopers te trekken. “Op de korte termijn werkt dat, maar op lange termijn is dat een ‘race to the bottom’”, aldus Koster. Ondernemers leveren dan te veel marge in om gezond te kunnen handelen.
Volgens Koster valt er veel winst te behalen in het strak sturen op voorraden en het verhogen van de omloopsnelheden. “Ook kan de samenwerking met leveranciers worden gezocht. De voor de winkeliers veelal dure long tail van de collectie kan via cross-channel-oplossingen als internetzuilen en tablets in winkels worden aangeboden en op voorraad worden gehouden door de leverancier.”
Webshop trekt minder klanten met sale
Gepubliceerd op 16 juni 2013 om 00:00
Reacties 0