58 procent van de Nederlanders die zijn mobiele telefoon gebruikt tijdens het winkelen, koopt bij een concurrent als zij daar een betere prijs vinden. Dat percentage ligt hoger dan het Europees gemiddelde van 55 procent, meldt marketingbureau Tradedoubler maandag op basis van een onderzoek van Fox Insights. Daarin zijn 2500 Europese smartphone-gebruikers ondervraagd, die minstens een keer per maand online winkelen.
In totaal zoekt zeventig procent van de mensen weleens met hun mobiel naar een betere prijs elders. Zestig procent van de Europese 'verbonden consumenten' geeft daarbij de voorkeur aan het online kopen van een product. 44 procent voltooit de aankoop via zijn mobiele telefoon.
Retailers moeten volgens het marketingbureau deze consumenten naar zich toe trekken door vouchercodes te bieden. Zo wil 51 procent van de Europese smartphone-gebruikers zo'n code downloaden voor een artikel dat ze in de winkel gezien hebben, terwijl 41 procent er daadwerkelijk een heeft gebruikt. Nederlanders zijn hier met respectievelijk 63 en 52 procent nog actiever in. 52 procent van alle respondenten gebruikt speciale apps voor zulke kortingsbonnen, voor het vergelijken van prijzen of het ontvangen van dagelijkse aanbiedingen. In Nederland ligt dat met 38 procent wel een stuk lager.
Tot slot blijken mobiele apparaten veelvuldig gebruikt te worden om op tv-reclames te reageren. 48 procent van de verbonden Europese consumenten zoekt meer informatie met hun mobiele telefoon naar aanleiding van een reclame. Een kwart zegt weleens iets gekocht te hebben. Voor mensen met een tablet ligt dit nog hoger. 57 procent zoekt daarmee naar meer informatie en 37 procent van de respondenten met een tablet heeft zelfs een aankoop voltooid voor de televisie.
Reacties 0