Internationale retailers vinden dat de kwaliteit van Nederlandse winkelcentra en -straten tekortschiet. Dat stellen directeur Hans van Tellingen van vastgoedspecialist Strabo en adviseur voor winkelgebieden Tony Wijntuin van Wyne dinsdag in De Financiële Telegraaf.
Het is voor ketens als Abercrombie & Fitch, Hollister, Marc O'Polo en Hugo Boss bijvoorbeeld onmogelijk om hier een winkel van een paar duizend vierkante meter oppervlakte met een hoog plafond te huren, ziet het tweetal. De Nederlandse planningsmethodiek zou niet misstaan in de DDR, stelt Van Tellingen, die buitenlandse winkelketens vertegenwoordigd. Wijntuin noemt winkelcentra in Tsjechië en Portugal 'vernieuwender'.
Nederlandse winkelcentra en -straten hebben daarbij 'een overdosis van de grijze middenmoot', zeggen de specialisten. "Ieder winkelcentrum heeft hetzelfde traditionele aanbod met een Blokker, een Kruidvat en een supermarkt", schetsen zij.
De twee wijzen tevens naar de uitgestelde plannen van Unibail Rodamco om het winkelcentrum in Amstelveen te vernieuwen. Daar trok de gemeente steun voor het bouwen een nieuwe winkelpassage in vanwege protesten van bewoners van wie de woning moest verdwijnen. Toch denkt Van Tellingen dat er veel draagvlak is voor de plannen, omdat consumenten toe zijn aan vernieuwing.
Amstelveen kan daarbij voor een ommekeer zorgen voor de slecht draaiende Nederlandse detailhandel, stellen de specialisten. "Als er eenmaal een stad is die kiest voor een flinke vernieuwing, volgen meerdere steden."
Reacties 0