V&D snakt naar winstgevendheid

De reorganisatie bij V&D is nodig om de laatste slag naar winstgevendheid te maken. Dat zegt topman Jacob de Jonge woensdag in Het Financieele Dagblad. Vooral op het gebied van inkoop kan er nog veel verbeterd worden, stelt hij.

De warenhuisketen koopt te veel in en blijft met producten zitten, meent De Jonge. Hij wil de komende anderhalf jaar beter plannen om zo minder hoeven af te schrijven. "De bedragen die we zo in de sloot gooien, zijn enorm", zegt de ceo. Tevens wil hij werken aan de beschikbaarheid van personeel. Waar op het hoofdkantoor zestig arbeidsplaatsen komen te vervallen, ziet hij in de winkels daarom wellicht personeel bij komen.

Met het sluiten van het distributiecentrum in het Groningse Aduard besluit V&D daarbij de omslag van regionale naar landelijke keten. Waar het grootwinkelbedrijf vroeger dertien distributiecentra had, werkt het straks alleen nog met het dc in Nieuwegein en een punt voor internetbestellingen in Waalwijk. "Het is belangrijk dat er één voorraad is, waaruit klanten via allerlei kanalen en apparaten kunnen bestellen", vindt De Jonge. V&D test verder of het producten van andere winkels kan distribueren via de eigen ophaalpunten.

Uiteindelijk moet de V&D op 'redelijke termijn' voor het eerst sinds 2001 weer zwarte cijfers schrijven. Horecaformule La Place moet met een grootschalige uitrol in binnen- en buitenland daarbij helpen. Zo is er een investeringsplan om het concept sneller en in meer landen dan Nederland, België en Duitsland te doen. "We gaan La Place meer ruimte voor groei geven", zegt De Jonge. In maart maakte het concern bekend volgend jaar een pilotvestiging in de Verenigde Staten te openen.

Lees ook: V&D reorganiseert na miljoenenverlies

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!