Door: Joost Bakx, marketing directeur bij Benelux Tetra Pak
Een van de spannendste technologische ontwikkelingen van dit moment is Google Glass. Logisch, want dit product gaat de wereld van de consument veranderen. Ik vraag mij af of ook onze keuzes - als we straks met bril voor het supermarktschap staan – worden bepaald Google Glass. Kunnen retailers inspelen op deze ontwikkelingen door bijvoorbeeld category management te koppelen aan Google Glass?
Wat kan je ermee?
De ‘slimme’ bril voegt realtime kennis en instructies ter plekke toe aan de fysieke wereld op momenten wanneer je dit nodig hebt via het postzegelgrote, interactieve scherm dat in de linkerhoek van de bril is gemonteerd. Via dit scherm kan de gebruiker video’s opnemen en afspelen, e-mails lezen en informatie opvragen via internet.
Het schap en Google Glass
Maar wat voor effect kan de komst van Google Glass hebben op de dynamiek in het schap? De schappositie van een product heeft grote invloed op het koopgedrag, zeventig procent van de aankopen kan beïnvloed worden op het point of purchase. Belangrijkste vraag is welke factoren je in acht moet nemen om deze beïnvloeding uit te oefenen. Schappositie, branding, displays, verpakking en promoties spelen hier allen een rol in. Degene die de dynamiek op het schap het best begrijpt en toepast, zal uiteindelijk het beste presteren.
Enkele scenario’s
Google Glass is een nieuw communicatiekanaal dat op allerlei mogelijke manieren impact kan hebben in de winkel. Denk hierbij aan:
• Persoonlijke promoties op basis van je aankopen en/of zoekgedrag.
• Interactieve promoties/advertising: Google Glass herkent als je langer dan een x-aantal seconden naar een bepaald product kijkt en reageert daarop.
• Prijsvergelijking; wat is de prijsstelling voor een bepaald product in deze supermarkt vergeleken met een andere?
• Herkenning en informatie over logo’s: FSC, Ik kies bewust, UTZ, Marine stewardship council, etc.
• Productinformatie in de breedste zin. Bijvoorbeeld informatie over calorieën, vitaminen en de houdbaarheid.
• Integratie van bonuskaart, scanning, airmiles, spaaracties, aankoophistorie, etc.
• Interactie met andere Google Glass – Smart device gebruikers.
Het toepassen van de mogelijkheden van Google Glass kan simpelweg inhouden dat de beste fysieke schappositie niet per se de best verkopende is. Door Google Glass verandert het bezoek aan de supermarkt en maakt dat de consument eenvoudiger en persoonlijker kan winkelen. De consument wordt real time geholpen tijdens het shoppen en kan gericht op zijn persoonlijke behoeftes zijn aankopen doen.
Een assisterende rol voor Google
Welke vaart Google Glass loopt, zullen we nog moeten zien en hoe gebruikers de dienst ervaren natuurlijk ook. Mag Google ons altijd helpen en onze keuzes voor ons maken? Of vinden we het toch een te grote inbreuk op onze privacy en te veel beïnvloeding van onze eigen dagelijkse voorkeuren? Het vraagt supermarkten en de merken die verkocht worden om goed – en snel – na te denken over de online zichtbaarheid van de producten. En natuurlijk vraagt het ook om goede methoden om de consument op de juiste manier te verleiden. Google Glass kan assisterend zijn, maar het zal nooit dwingend kunnen worden. Gebeurt dat, dan zet men de bril gewoon af.
Reacties 0