Door: Maarten Westdorp, marketing manager Benelux bij Kaseya
Zaterdagochtend is normaal gesproken een topdag in uw winkelfiliaal. Echter, de laatste maanden is het minder druk. Uw klant winkelt op internet en heeft steeds minder de behoefte om in een fysieke winkel te komen. Daarom is het voor u zaak om hen een optimale beleving te bieden – niet alleen voor de klant zelf, maar ook vooral voor u. U wilt de klant vasthouden in de winkel en de conversie optimaliseren. Denk bijvoorbeeld maar eens in wat er gebeurt als u een product niet op voorraad hebt. Om een klant dan weg te sturen met ‘in de webshop hebben ze het vast nog wel’ kan echt niet meer.
Om te zorgen voor een optimale klantbeleving zetten meer en meer retailers innovaties in, zoals tablets, kiosken en mobiele betaaloplossingen. Dit om de ‘wegstuur’-gevallen zo veel mogelijk te beperken. Hierdoor is er realtime inzicht in het huidige assortiment (ook in de webwinkel) en zijn er mogelijkheden tot het faciliteren van ‘out of stock’-verkoop. Dit betekent dat een product dat niet op voorraad is direct naar het huis van de klant is te sturen. Gewoon vanuit de winkel. Dit geeft de klant een reden om te blijven komen en u verhoogt de conversie.
Beleving
Om de hevige concurrentie met het online kanaal nog beter aan te gaan is een optimale beleving in de winkel essentieel. Gebruik tablets in tafels, ga voor mobiel betalen en implementeer kiosken. U hoeft minder voorraad te houden en hebt dus minder ruimte nodig. Daarnaast heeft de klant een extra reden om naar de winkel te komen. Hij of zij plaatst de online bestelling eenvoudigweg in de winkel zelf.
Het aantal devices en IT-oplossingen dat retailers de komende jaren gaan inzetten neemt naar verwachting alleen maar toe. Daarbij komt dat al deze apparaten in de optimale situatie realtime data uitwisselen, het liefst met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan tablets die samenwerken met het centrale voorraadsysteem en de kassa. Alleen door alle apparaten met elkaar te integreren kan de retailer optimaal profiteren van zijn innovaties. Het integrale beheer en de beschikbaarheid van zo’n ‘ecosysteem’ is – vooral omdat alles realtime moet zijn -essentieel.
Proactief beheer van IT-omgevingen
Veel retailers werken nog via een traditioneel ‘break/fix-servicemodel’ om de integratieproblemen het hoofd te bieden. Dit sluit echter niet meer aan op huidige IT-situatie van retailers, ook gezien de focus op continue beschikbaarheid en operationele kostenverlaging – deze laatste draagt voor een groot deel bij aan de winst van retailers vandaag de dag.
Door de integrale IT-omgeving van winkels centraal en proactief te beheren zijn storingen vaak al in een vroeg stadium te voorkomen en op afstand te herstellen. Bovendien levert deze aanpak een aanzienlijke kostenbesparing op ten opzichte van het traditionele break/fix-model. Daarnaast biedt centraal beheer van de IT-faciliteiten de mogelijkheid om bijvoorbeeld software-updates, patches, anti-virussoftware en meer centraal te installeren, zodat alle systemen in alle vestigingen altijd up-to-date zijn.
Kortom: door een proactief IT-beheer zorgen retailers niet alleen voor een optimale klantbeleving, maar besparen ook op operationele kosten. Wat wil je als partij die tegenwicht moet bieden aan het online kanaal nog meer? U hoeft in ieder geval nooit meer een klant teleurgesteld naar huis te sturen, omdat u iets niet op voorraad hebt.
___________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
Proactief IT-beheer essentieel voor innovatie en kostenbeheersing
Gepubliceerd op 20 juni 2013 om 00:00
Reacties 0