Kinderen zijn al jong koopkrachtige en kritische consumenten
Gepubliceerd op 4 augustus 2005 om 00:00
Kinderen hebben steeds meer geld te besteden, zijn merkbewust en zijn een belangrijke economische factor. Uit het rapport `Shopping generation` van de Britse National Consumer Council blijkt dat 80% van de kinderen tussen de 10 en 19 jaar in het Verenigd Koninkrijk houdt van shoppen. Zelfs de jongsten zijn al actieve consumenten; tussen de 10 en 12 jaar zegt 84% zeer gesteld te zijn op hun spelletjes en andere `spullen` en 78% houdt al van winkelen. Tweederde noemt merkkleding belangrijk en de helft vindt merknamen belangrijk bij alle aankopen. Van de 10-tot-12-jarigen vindt 46% merken belangrijk, van de 13-tot-15-jarigen hecht 57% belang aan merken en van de 16- en 17-jarigen 56%. Onder de 9 jaar vinden kinderen merken met herkenbare figuurtjes aantrekkelijk. Tussen de 10 en 14 jaar vinden kinderen vooral kledingmerken belangrijk, omdat die bijdragen aan het eigen imago.Meisjes houden duidelijk meer van shoppen dan jongens. 94% van de meisjes winkelt graag tegen 68% van de jongens. Wel vinden jongens het vaker dan meisjes belangrijk om met de `goede spullen` thuis te komen. 73% van de jongens hecht aan de juiste merkkleding, tegen 67% van de meisjes.
Reacties 0