Boekhandelketen Libris wil de fysieke winkel, webwinkel en e-bookshop verder integreren. De formule denkt zich zo nadrukkelijker als landelijk sterk kwaliteitsmerk te kunnen profileren. Klanten zijn namelijk zeer loyaal aan de lokale boekhandel, maar dat wordt nog niet voldoende vertaald naar alle verkoopkanalen, zegt een woordvoerder tegen RetailNews.
Met de vernieuwde multichannelstrategie moet de kwaliteit van fysieke winkels doorgetrokken worden naar het online en e-bookkanaal. Zo vallen bestellingen voor 23:00 uur gedaan tegenwoordig de volgende dag al op de mat, terwijl sinds kort ook alle artikelen gratis worden bezorgd. "Daarmee zijn we goedkoper dan de concurrentie", meent de woordvoerder. Zo zijn bestellingen bij bol.com boven de twintig euro gratis, maar ligt de gemiddelde prijs van boeken lager, stelt hij.
De opbrengst van de overkoepelende webshop gaat naar de door de klant geselecteerde boekhandel. De ruim vijfhonderd boekverkopers uit de 96 aangesloten winkels spelen een rol op de website door reviews te schrijven, meldt de zegsman. De klant leest bij Libris reviews van de mensen die ook in de fysieke winkels service verlenen, terwijl hij het bij de concurrentie met reviews van andere klanten moeten doen.
Binnen de nieuwe strategie wordt uiteraard ook ingespeeld op het steeds populairder wordende e-book. Het concern heeft een exclusieve deal met Kobo, dat naast bol.com en Apple de grootste aanbieder van eBooks in Nederland is. Libris ontvangt een deel van de omzet die het Canadese bedrijf in Nederland draait. Daarom stimuleert de boekhandelketen de verkoop van e-books middels acties als de eBook van de Week, zegt de woordvoerder.
Reacties 0