Accijnsverhoging kost slijterijbranche omzet en banen

De slijterijbranche en bierbrouwers willen af van de accijnsverhoging op alcohol die per 1 januari 2013 is ingevoerd. De accijns op bier ging met tien procent omhoog, op gedistilleerd zes procent. Komend jaar stijgen de belastingheffingen met respectievelijk veertien en vijf procent. Deze verhogingen jagen consumenten over de grens, stellen beide partijen.

Zo ligt het verkoopvolume in het eerste kwartaal van 2013 drie procent lager dan vorig jaar, berekende onderzoeksbureau Regioplan in opdracht van de brancheorganisatie. Daarmee gaan er alleen al in de retail 93 banen verloren, blijkt uit het maandag gepubliceerde rapport. Die sector wordt extra hard getroffen, omdat de prijzen daar lager liggen dan in de horeca.

De retail is ook de dupe van grensoverschrijdend koopgedrag, concludeert het bureau. De aankopen in Duitsland en België zijn sinds 2011 verdubbeld. Daardoor verdwijnt dit jaar 76 miljoen euro aan accijns- en btw-opbrengsten naar deze twee buurlanden, tegenover veertig miljoen in 2011. "De hoge bieraccijns jaagt steeds meer bierkopers naar Duitsland, waar de bieraccijns vier keer lager is", reageert Cees-Jan Adema van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers.

Ruim twintig procent van de ondervraagden in het onderzoek van Regioplan heeft dit jaar in Duitsland of België bier gekocht. Daarbij blijkt dat 73 procent van de consumenten die naar België rijdt, daar ook andere boodschappen doet. Voor Nederlandse shoppers in Duitsland ligt dat percentage zelfs op 82 procent.

Het onderzoeksrapport van Regioplan is hier te downloaden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!