Recessie lijkt voorbij te gaan aan winkels kleine luxeartikelen

In 2004 zagen parfumeriezaken hun omzet met 9,5 procent stijgen. Juweliers deden het met 5,2% ook niet slecht. In een tijd van recessie lijkt het onwaarschijnlijk dat deze twee branches het best presteren van alle 34 branches binnen de detailhandel. “Ja, het verbaast me enorm” aldus onderzoeker Remon Enting van het HBD. “In deze tijd denk je dat luxe producten het eerst sneuvelen bij de consument.“ AS Watson, eigenaar van onder andere parfumerieketen Ici Paris, ziet niets van die omzetstijging terug in de cijfers. “Volgens ons ligt de waarheid anders,“ zegt een woordvoerster. ”Wij zaten vorig jaar op een groei van nul komma nul.” Zij vindt het echter niet onlogisch dat parfumerieën en juweliers het niet zo slecht doen, ondanks de recessie. “Wat we weten is dat mensen in tijden van crisis eerder besparen op grote zaken dan op kleine uitgaven die luxe uitstralen.” Woordvoerder Theo Vermeulen van de Federatie Goud en Zilver kan zich ook niet vinden in de +5,2 procent die aan zijn branche is toegeschreven. Een woordvoerster van de Imas groep (eigenaar van o.a. Siebel en Lucardi) laat weten: “Onze omzet is in 2004 meer dan 5 procent gedaald. En wij doen het gemiddeld beter dan de markt.” Om een geheel andere reden kan juwelier Twinkle het percentage niet thuisbrengen: “Veel te laaf. Wat wij hier omzetten, wilt u niet weten,” aldus een Twinkle-ondernemer. “Als je maar kwaliteit hebt. Het gaat helemaal niet slecht in Nederland. Dat laten we ons allemaal aanpraten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!