Door Nico van Straaten, ceo bij Van Straaten B.V.
Het aankleden van stadscentra – City Dressing – maakt steeds vaker deel uit van citymarketing. Het promoten van een stad om bezoekers, bedrijven en bewoners te trekken kent al tal van goede voorbeelden en wordt steeds vaker door gemeentes toegepast. City Dressing kan in dat licht gezien worden als een uitvoering van het marketingbeleid. Juist daarom biedt het ook retailers volop kansen – want waarom zou een winkel alleen van binnen leuk aangekleed kunnen worden? De gevel leent zich bij uitstek om het marketingbeleid te vertalen naar beeld en kleur, zodat het straatbeeld de gewenste sfeer en belevenis op de doelgroepen overdraagt.
Ook bij specifieke evenementen kan City Dressing worden toegepast. De gemeente Amsterdam geeft daarin het goede voorbeeld met de recente stadsversiering voor de finale van de Europa League en de troonwisseling. Op 30 april waren 42 gebouwen in de binnenstad en langs de route van het Koningspaar in een feestelijk jasje gestoken.
Als leverancier van 15000 vierkante meter aan rood, wit, blauw en oranje waren wij direct betrokken bij dit megaproject. Daarom wil ik graag een aantal overwegingen met u delen, waar iedereen die de inzet van City Dressing overweegt zijn voordeel mee kan doen:
1. Werk verticaal, niet horizontaal
Maak mensen verantwoordelijk voor het complete traject rondom de aankleding, van ontwerp tot daadwerkelijke uitvoering. Door alle disciplines te gebruiken die je in huis hebt, functioneer je als verticale bedrijfskolom. Bij projecten op grote schaal is dat voor alle partijen de meest praktische aanpak: op die manier houdt men te allen tijde het overzicht op de voortgang, blijven de lijnen kort en profiteer je van elkaars deskundigheid.
2. Kies voor optimale hardware
Machines en printers die in korte tijd een hoge output kunnen produceren zijn een absolute voorwaarde om van City Dressing een succes te maken. Ook het materiaal zelf moet van goede kwaliteit zijn voor buitenlucht; vlaggen, doeken of stickers moeten weer en wind kunnen doorstaan. Houd daar rekening mee bij de keuze voor materiaal.
3. Teken scenario’s uit
Niemand kan in de toekomst kijken, er zullen zich altijd onverwachte zaken voordoen. Wat helpt is het uittekenen van scenario’s. Bedenk wat in het slechtste geval zou kunnen gebeuren en stel voor zo’n situatie een draaiboek op.
4. Houd reserves aan
Minstens zo belangrijk als de materiaalkeuze: zorg altijd voor een reservevoorraad. Het kan gebeuren dat door vandalisme, technische problemen of extreme weersomstandigheden toch onderdelen voortijdig vervangen moeten worden. Wees er dus zeker van dat reservemateriaal beschikbaar is en snel ter plaatse kan zijn.
5. Feedback
Of City Dressing de gewenste sfeer bij doelgroepen oproept kan makkelijk gecontroleerd worden. Als voorafgaand aan het project bepaalde doelen zijn gesteld, kan door middel van online enquêtes getest worden hoe de doelgroepen de buitenruimte hebben ervaren.
Kortom: bij City Dressing komt heel wat kijken, of het nu om een volledig stadscentrum of om enkele winkelgevels gaat. Ik ben overigens benieuwd wat u denkt: gaat City Dressing in de toekomst een begrip worden in de retail?
________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
Reacties 0