De Britse bank Barclays gaat informatie over het uitgavenpatroon van zijn dertien miljoen klanten verkopen aan andere bedrijven. Dat heeft de bank zijn klanten laten weten middels een brief.
"We bundelen informatie van onze klanten om rapporten op te stellen die we met andere bedrijven kunnen delen", staat in de brief. Zo wordt onder meer verzameld hoeveel mensen uitgeven aan verschillende producten en diensten, terwijl ook locatiegegevens uit mobiele betalingen gebruikt worden.
Hoewel Barclays benadrukt dat de cijfers nooit tot het individu te achterhalen zijn, geeft het de klant de mogelijkheid om zich uit te schrijven voor de verkoop van zijn data. Toch werd de bank direct beschuldigd van het 'uitmelken' van de klant. "Dit bewijst opnieuw het bestaan van een wedloop tussen grote bedrijven die de privacy van zijn klanten willen verkopen voor hun eigen winst", reageerde Nick Pickles, directeur van privacywaakhond Big Brother Watch.
De Nederlandse verwerker van elektronische betalingen maakte eind mei een soortgelijk plan wereldkundig. Doordat hier eveneens 'maatschappelijke onrust' ontstond, besloot Equens de verkoop van transactiegegevens van Nederlandse pinbetalingen aan winkeliers op te schorten. De betalingsverwerker dacht winkeliers tegemoet te komen in hun bedrijfsvoering, doordat zij met de gegevens beter kunnen bepalen 'welke marketingactiviteiten het meeste effect hebben op bestedingen'.
Reacties 0