Merkkleding is voor jongens belangrijker dan voor meisjes
Gepubliceerd op 8 augustus 2005 om 00:00
Meisjes hechten minder waarde aan merkkleding dan jongens. Van de 13- tot 15-jarige jongeren hecht ruim 40% veel waarde aan merkkleding. Toch koopt het gros in deze leeftijd zelden of soms merkkleding. Hier hebben de ouders blijkbaar nog wat te zeggen over de aanschaf.Voor de jongens van 16- tot 18-jaar zegt 55% altijd of regelmatig merkkleding aan te schaffen, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo onder 1.095 personen. Eenderde van de jongens van 16 tot 18 jaar wordt vergezeld door ouder of ouders. Bij de jongeren van 13 tot 15 jaar koopt driekwart kleding samen met de ouders en 60% laat de kledingaanschaf helemaal aan pa en ma over. Meisjes zijn sneller zelfstandig: bijna de helft van de 13- tot 15-jarigen koopt kleding zelf of samen met vriendinnen en 75% van de 16- tot 18-jarigen doet dit zonder de ouders. De meisjes in deze leeftijdsgroep besteden bijna 58 euro per maand aan kleding, 14% besteedt zelfs meer dan 100 euro per maand. Gemiddelde besteden jongeren van 9 tot 18 jaar 47 euro aan kleding. Men is bereid 45 euro voor een spijkerbroek uit te geven, de 16- tot 18-jarigen hebben hier wel 63 euro voor over. Kwaliteit en uiterlijk van merkkleding wordt als koopmotivatie genoemd.
Reacties 0