Chinese toeristen zoeken in Europa steeds vaker naar koopjes van luxemerken. Waren ze voorheen vaak in luxewinkels in grote steden te vinden, nu bezoeken ze steeds vaker outletcentra in voorsteden. Zo ook bijvoorbeeld Batavia Stad in Lelystad. Het aantal transacties van Chinese toeristen in het Flevolandse outletcentrum steeg in 2012 met 51 procent ten opzichte van 2011.
Value Retail, met negen outletcentra in Europa, noteerde ook meer Chinese bezoekers. De centra hebben brandstores van onder meer Gucci, Prada, Versace en Hugo Boss. “De laatste 24 maanden zijn de Chinezen meer dan dominant aanwezig”, zegt een woordvoerder in The Wall Street Journal. Het aantal consumenten uit China steeg met 49 procent in de eerste drie maanden van dit jaar, in vergelijking met het eerste kwartaal van 2013. Daarmee bleven ze toeristen uit Rusland en het Midden-Oosten voor.
Het Londense warenhuis Harrods meldt in De Telegraaf dat Amerikanen niet langer de grootste koopjesjagers zijn. Volgens directeur Michael Ward staat China met stip op de eerste plek, gevolgd door shoppers uit het Midden-Oosten en Thailand.
Reacties 0