De problemen in de elektronicabranche houden nog wel even aan. Dit zeggen retaildeskundigen in De Telegraaf na het faillissement maandag van de Harense Smid. “Dit is zeker niet het laatste faillissement in de elektronicabranche”, aldus retailexpert Bert Keizer.
Ook ING-econoom Dick Mulder denkt dat er nog meer winkels op de fles gaan. Tussen 2008 en 2012 gingen al vijfhonderd elektronicawinkels dicht. Onder meer Megapool, It’s en recentelijk nog Block en iCentre sloten hun deuren. Middelgrote elektronicaketens hebben het niet alleen moeilijk door de economische crisis. Volgens Het Financieele Dagblad hebben ze ook last van buitenlandse branchegenoten met veel kapitaal zoals Media Markt en Saturn die stunten met de prijzen. Tevens willen banken de inkoop niet altijd meer voorfinancieren. Ook Harense Smid had hiermee te maken. Webwinkels ondervinden hier minder last van. “Ze kunnen daardoor goedkoper werken”, stelt Ron Peters van FNV Bondgenoten in het FD.
Randy Jagt van Deloitte verwacht dat vooral winkels die geen goed samenspel hebben tussen online en offline de gevolgen gaan merken. “Een derde van de omzet in de elektronica komt uit webwinkels. Als je als winkel alleen maar offline bent, mis je een derde van je omzet”, aldus Jagt. Een ander probleem waar de elektronicabranche tegenaan loopt is het uitblijven van nieuwe producten. “Er wordt veel minder verkocht omdat innovaties in de sector uitblijven”, aldus Mulder. Veel consumenten houden door de crisis ook nog eens de hand op de knip. In het eerste kwartaal noteerde GfK een omzetdaling in de branche van 12,3 procent. Showrooming speelt de branche bovendien parten. Mensen die wel naar de fysieke winkels gaan, kopen vervolgens de producten steeds vaker online. Webwinkels als bol.com en wehkamp.nl snoepten marktaandeel van de elektronicaketens af.
Reacties 0