Algemeen directeur Evert de Goede van bouwmarktformule Hornbach neemt in het juli-/augustuszomer van RetailTrends geen blad voor de mond. In gesprek met Donovan van Heuven gaat hij in op de komst van Bauhaus naar Nederland ('laat maar komen'), ziet hij in een fors krimpende markt nog genoeg ruimte voor nieuwe winkels en gaat hij in op online. "Dat hele online gedoe is overschat."
PwC neemt in RetailTrends' zomernummer het online koopgedrag onder de loep. Zo blijkt dat 62 procent van de Nederlanders zich op het online kanaal beperkt tot aankopen bij maximaal vijf retailers, terwijl datzelfde percentage maandelijks of vaker online aankopen doet. Daarmee is Nederland niet uniek, blijkt uit de vergelijking van PwC met consumenten uit landen als Duitsland, de Verenigde Staten en Brazilië.
De ambitieuze kaascadeauketen Cheese & More wil in vier jaar van negentien naar honderd winkels. Algemeen directeur Wiebe Willig vertelt dat daarvoor ook over de grens wordt gekeken. De formule werkt ondertussen ook aan 'een experience', met de Heineken Experience als inspiratiebron. Of Willig geen angst heeft voor de crisis? “Wij verkopen crisisbestendige kaas.”
Verder gaat Ralph Thijsen van reclamebureau Toon in op de kansen van het huidige medialandschap. Retailers moeten zich op meerdere mediatypen richten om de conversie flink te verhogen, zegt hij tegenover Margot Visser. Winkeliers onderschatten nog altijd het belang van tablet en mobiel, stelt Thijsen. "Terwijl de verwachting is dat meer dan vijftig procent van de consumenten daar straks surft."
Consumentgerichte dienstverlening is belangrijker dan ooit, stelt PostNL. Marissa Blijham bezocht het postbedrijf en sprak met Wilbert Prinssen, manager ICT Architectuur. De divisie PostNL Pakketten is aangewezen als een van de belangrijkste groeidivisies. Met big data speelt de pakketbezorger in op de verwachte groei en het snel veranderende consumentengedrag. "De beleving van de ontvanger – de consument dus – staat centraal.”
Ook in RetailTrends 7/8 de 'supermarktboulevard' van vijf supermarkten in Kaatsheuvel. Branchekenners werpen er hun blik op. "Supermarktformules lijken te veel op elkaar. Dus als je die bij elkaar zet, ontstaat er een bloedbad", stelt marketingexpert Paul Moers. Supermarkten zelf houden zich nog op de vlakte. Alleen Emté stelt dat het niet staat te springen om de plannen van ondernemers uit het Brabantse dorp.
Retailers maken in hun omnichannelstrategie nog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van hun winkels, stelt Kees Verkade, partner van retailbureau Kega. Hij ziet met name kansen voor retailers die investeren in versterking van hun merk en in ontwikkeling van hun winkelpersoneel. Goed personeel maakt het verschil in omnichannel, 'want een laptop lacht niet'.
Het m-point van Primera is een voorbeeld van een softwaretool die kan worden ingezet om snel en effectief persoonlijke en relevante acties op touw te zetten. De gemakswinkelketen biedt tot nu alleen nog gepersonaliseerde e-mails, maar binnenkort kunnen klanten ook online sparen voor een Staatslot, doordat het zegelspaarboekje via m-point gaat draaien.
Tot slot gaan Stefan Kooijmans en Peter Bocken van Slimstock Retail in de nieuwste RetailTrends in op de uitdagingen van voorraadbeheer. Zo denken category managers volgens hen nog te veel in termen van schappen die gevuld moeten worden. Webwinkeliers denken daarentegen in termen van rendement, stellen zij. Zo nemen webshops direct afscheid van een product dat niet rendeert, omdat de positie op prijsvergelijkingssites is gedaald.
Ook in RetailTrends 7/8:
- Duurzaam winkelvastgoed
- Een nabeschouwing op de congressen PINC 14 en IT's in the mix - Klantreis optimaliseren met big data
- Trend Union herst/winter 14/15
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley en Antoine Endtz
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service
RetailTrends verschijnt op vrijdag 5 juli. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0