Retailers investeren massaal in nieuwe e-commerceplatformen en ondersteunende tools. Een noodzaak, want wie wil winnen in het huidige retailklimaat doet er goed aan zijn gereedschapskist bij de tijd te houden. In EtailTrends 4 daarom het Dossier Softwaretools.
Het twintig pagina's tellende dossier geeft onder meer zicht op de het huidige gebruik van online retailtools. Het aanbod ontwikkelt zich snel, vooral omdat cloud-computing de toegang tot online tools enorm vergemakkelijkt, constateert Toine van der Heijden. Dat voordeel geldt niet alleen voor kapitaalkrachtige winkelbedrijven, ook kleine retailers hebben toegang tot precisie-instrumenten. 86 procent van alle retailers heeft een e-commerce platform of daar plannen voor in de komende twee jaar.
Verder in het Dossier Softwaretools aandacht voor geallieerde handel via Shopatron, panoramafotografie voor webwinkels, de vijf favoriete tools van Geert-Jan Smits (oprichter van woonwinkel Flinders), de crosschannelstrategie van Halfords en de uitdagingen van de online ambities van het Franse cosmeticaconcern Clarins in China.
Ook worden e-mailcampagnes onder de loep genomen. Marketeers overschatten de effectiviteit van social media. Consumenten worden liever benaderd per e-mail. Retailers hebben dat al ontdekt, want hun mailvolume was afgelopen kwartaal twintig procent hoger. Wie e-mailt, doet er echter goed aan het juiste tijdstip te kiezen. Het eerste uur is cruciaal.
Margot Visser ging op bezoek bij de nieuwe Kijkshop in Tilburg, waar ouderwetse koopbonnen hebben plaatsgemaakt voor een koopkaart en waar de winkel volhangt met touchscreens. De eerste reacties op het nieuwe winkelformat van Kijkshop zijn positief, laat marketing en e-commerce manager Bram Bruijns weten. Het was volgens hem ook nodig het format van de fysieke winkel te wijzigen.
De afgetreden ceo van RFS Holland Holding Paul Nijhof sprak met Pascal Kuipers. Nijhof, die wel aandeelhouder blijft, denkt dat zijn vertrek op het juiste moment komt. "Voor mezelf én voor RFS Holland Holding", vult hij aan. Zo is wehkamp.nl uitgegroeid tot een sterk merk met een onbegrensd bereik, stelt hij. Maar volgens Nijhof is er ook 'nog heel veel mogelijk'.
Marissa Blijham zat tegenover e-commerce consultant Simon Wei en sprak met hem over de gigantische Chinese online markt. Retailers doen er volgens hem goed aan om 'de Chinese klant en zijn behoeftes echt te leren kennen', in plaats van zich blind te staren op het miljardenpubliek en de middenklasse. De landelijke e-commerce markt loopt namelijk achter als het gaat om klantkennis en inspelen op kansbehoeftes, stelt Wei.
EtailTrends 4 gaat ook uitgebreid in op loyaltymarketing. Dat moet namelijk de manier zijn om als etailer de klantrelatie en het merk te versterken en klanten tevreden en loyaal te maken. Zo lanceerde redcoon.nl onlangs het online loyaltyprogramma VriendenVan redcoon.nl. Klanten van de webwinkel kunnen door bij 'bevriende' webshops te kopen tot honderd procent korting sparen op elektronicaproducten. Managing editor Erwin Bruggink noemt het een 'uitstekend middel om verdere groei te realiseren'.
Tot slot is er aandacht voor de wens van etailers om in Duitsland een webshop te lanceren. Andries Giese van Dexport, specialist in e-commerce in Duitsland, somt een paar voorwaarden op voor succes bij onze oosterburen. Zo moet de webshop natuurlijk aan alle wettelijke eisen voldoen, een goede organische positie in Google hebben en alle betaalmethoden waar consumenten om vragen aanbieden. Ook moeten etailers volgens Giese zo snel mogelijk investeren in een Duitse medewerker.
Ook in EtailTrends 4:
- De vaste rubrieken Upgrade en Newsfeed
- Columns van Hans van Elshout en Jurriën Kerstholt
Etailtrends 4 verschijnt samen met RetailTrends op vrijdag 5 juli. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
EtailTrends 4: Cloud commerce, Kijkshop en Paul Nijhof
Gepubliceerd op 2 juli 2013 om 00:00
Reacties 0