'Online consument shopt bij maximaal vijf webshops'

Nederlandse online consumenten beperken hun uitgaven tot slechts een handvol favoriete retailers. 62 procent van de online shoppers in ons land winkelt bij vijf of minder webshops. Dat blijkt uit het internationale onderzoek 'Demystifying the Online Shopper' van PwC dat in het juli-/augustusnummer van RetailTrends is gepubliceerd. Deze bevinding is niet typisch Nederlands. Van de elf onderzochte landen ligt het percentage alleen in Canada en Rusland lager.

Opvallend is dat vooral frequente shoppers zich toespitsen op een handvol retailers, terwijl zij juist in aanraking komen met veel verschillende retailers. Consumenten die fan worden van een winkelier en vertrouwen hebben in onder meer de veiligheid van betaling en bezorging laten andere retailers echter vaker links liggen, verklaart het onderzoeksbureau.

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten die hun uitgaven beperken tot een kleine groep retailers daar meer zijn gaan uitgeven vanaf het moment dat multichanneloplossingen werden aangeboden. Dat betekent dat retailers die een geïntegreerde winkelbeleving aanbieden eerder een favorietenstatus bereiken, stelt Dennis van Ameijden, partner en sectorleider Retail & Consumer bij PwC.

Nederlandse consumenten bestempelen veel buitenlandse retailers als hun favoriete speler, stelt PwC. Zo worden Amazon, IKEA, Carrefour, H&M en Media Markt veelvuldig genoemd. In de top tien van sterk vertengwoordigde retailers staan echter ook de Nederlandse retailers Kruidvat, HEMA en de Bijenkorf. Zij weten hun favorietenstatus ten opzichte van buitenlandse toetreders vast te houden door hun inzicht in het koopgedrag van de Nederlandse online consument te vertalen naar een geïntegreerde winkelbeleving.

Lees het hele onderzoek van PwC in RetailTrends 7/8, die vrijdag verschijnt. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!