Het vergt alles van je aanpassingsvermogen, wil je als retailer overleven. Dit zegt afgezwaaid ceo Paul Nijhof van RFS Holland Holding in de nieuwste editie van EtailTrends.
Nijhof transformeerde zelf op succesvolle wijze Wehkamp van grote catalogusretailer naar pure player. Hij ziet dat veel retailers worstelen met online en dan maar besluiten geen keuze te maken. Ze blijven met een been staan in de oude wereld en met het andere in de nieuwe. “Die tweeslachtigheid zet een rem op je ontwikkeling als bedrijf”, meent Nijhof.
De topman adviseert bestuurders van retailbedrijven die in de problemen zitten om duidelijke keuzes te maken. “Ontwikkel een integrale visie en strategie. Ga doelgericht te werk en geef gas”, zegt hij. Daarbij is het vooral van belang dat de winkel relevant is en blijft. Nijhof verwacht dat alleen retailers overleven die het meest innovatief en creatief zijn.
Hij constateert dat de huidige markt het erg moeilijk heeft door een combinatie van factoren. De eerste is de trend naar meer online boodschappen doen. Ten tweede is er de economische malaise die het consumentenvertrouwen drukt. De laatste factor is het feit dat er te veel winkelruimte is bijgebouwd, terwijl de markt niet meegroeide. “Combineer de drie factoren met het bizar koude voorjaar en je krijgt een uiterst moeilijke markt die ook nog eens snel in ontwikkeling is.”
Lees het hele interview met Paul Nijhof in vierde nummer van EtailTrends. Klik hier voor een abonnement.
Reacties 0