'Negatief effect bijbaantjes jongeren'
Gepubliceerd op 4 juli 2013 om 00:00
In het onderzoek ‘Pubers aan het werk in Nederland’ vroeg Lieten aan 2600 jongeren tussen de twaalf en vijftien jaar naar hun ervaringen wat betreft bijbaantjes. Een deel van hen werkt in de detailhandel, onder meer als vakkenvuller in supermarkten.
De belangrijkste beweegreden voor een bijbaan is materialisme. Zo willen steeds meer jongeren eigen geld voor uitgaan, telefoons en kleding. “Jongeren worden continu bespeeld door de commercie. De maatschappij dwingt ze bijna om hun eigen geld te verdienen. Consumentendwang noem ik dat”, zegt de hoogleraar.
Veel jongeren vinden hun bijbaantje saai en vervelend. Toch werken veel jongeren veel meer dan wettelijk is toegestaan, volgens Lieten. Het vele werken zorgt ervoor dat jongeren onder de maat presteren op school. Daarnaast vragen supermarkten ook aan pubers of ze op zondagen willen werken, maar vijftienjarigen mogen wettelijk gezien nog niet werken op zondag.
Reacties 0